Uw digitale afspraak

Het is niet altijd nodig om voor uw afspraak naar het ziekenhuis te komen. Een afspraak met uw zorgverlener kan ook via de telefoon of via beeldbellen. Lees hieronder waar u rekening mee moet houden bij een belafspraak of beeldbelafspraak. 

Telefonische afspraak

Tijdens een telefonische afspraak kunt u, net als bij een afspraak in het ziekenhuis, uw vragen stellen aan uw arts of verpleegkundige. Het is een medisch consult, alleen hoeft u hiervoor niet naar het ziekenhuis te reizen. Wanneer u toch liever naar het ziekenhuis wilt komen, dan is dat uiteraard nog steeds mogelijk.

Handig om te weten

  • In de bevestiging van uw afspraak en in uw patiëntenportaal MijnFranciscus staat wanneer en hoe laat u de telefonische afspraak heeft.

  • Het kan voorkomen dat u op een ander tijdstip wordt gebeld dan gepland. Bijvoorbeeld door veranderingen in afspraken met andere patiënten. Komt het u op dat moment niet uit, dan kunt u dat aangeven. Wij bellen u dan terug.   

  • Wij bellen u met een anoniem nummer.

  • Zorg dat u op een plek zit waar u rustig kunt praten.

  • Schrijf de vragen die u wilt stellen op zodat u niets vergeet.

  • Heeft u uw arts of verpleegkundige niet goed verstaan, vraag hem/haar om iets opnieuw te vertellen.

Kosten
De kosten voor een telefonische afspraak (consult op afstand) zijn hetzelfde als de kosten van een polikliniekbezoek en kunnen ten koste gaan van uw eigen risico (dit geldt niet voor patiënten tot 18 jaar). Het bedrag hiervan is afhankelijk van het specialisme en de diagnose en is bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Lees hier meer over zorg op afstand en kosten.

Afspraak via beeldbellen

Bij een afspraak via beeldbellen, oftewel een videogesprek, gebruikt u uw mobiele telefoon of tablet en de BeterDichtbij app. Als uw zorgverlener u uitnodigt voor een beeldbelafspraak dan ontvangt u hier een e-mail over. In de e-mail staat hoe u een account op BeterDichtbij aan kunt maken.

Handig om te weten

De volgende 5 punten zijn belangrijk ter voorbereiding op een beeldbelafspraak.

  1. U heeft de BeterDichtbij app geactiveerd op uw mobiele telefoon of tablet en u heeft een actief gesprek met de betreffende zorgverlener.

  2. U heeft de BeterDichtbij app toestemming gegeven voor het toesturen van meldingen (notificaties) en toegang tot uw microfoon en camera. 

  3. Uw telefoon of tablet staat aan, en niet op vliegtuigstand en ook niet op niet-storen.

  4. Een werkende internetverbinding (bij voorkeur via wifi of anders via 4G).

  5. Een omgeving waarin u rustig kunt bellen.

Let op: u kunt niet beeldbellen met uw zorgverlener via de computer, maar alleen met een mobiele telefoon of tablet waar de BeterDichtbij app goed op is geactiveerd.

Kosten
De kosten voor een beeldbelafspraak (consult op afstand) zijn hetzelfde als de kosten van een polikliniekbezoek en kunnen ten koste gaan van uw eigen risico (dit geldt niet voor patiënten tot 18 jaar). Het bedrag hiervan is afhankelijk van het specialisme en de diagnose en is bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Lees hier meer over zorg op afstand en kosten.

Berichten sturen via BeterDichtbij

Op steeds meer poliklinieken van ons ziekenhuis kunt u als patiënt gebruik maken van de BeterDichtbij app. Met deze app kunt u makkelijk en veilig niet-spoedeisende berichten sturen en beeldbellen met uw arts of zorgverlener. Uw arts of zorgverlener nodigt u persoonlijk uit om BeterDichtbij te gebruiken. U ontvangt hier een e-mail over. Dit is een extra service. U bent niet verplicht om BeterDichtbij te gebruiken. 

Handig om te weten

  • Gebruik de BeterDichtbij app niet voor dringende vragen of in spoedsituaties. Bel bij spoed direct met uw huisarts of de polikliniek of naar 112.

  • Een korte vraag stellen via BeterDichtbij kost geen geld. Maar als het contact wordt gezien als een vervanging voor een consult (afspraak) in het ziekenhuis, dan kan het vallen onder uw eigen risico van uw zorgverzekering. U moet hier dan zelf voor betalen. Lees hier meer over zorg op afstand en kosten.

  • Als u een bericht heeft gestuurd, ontvangt u binnen 3 werkdagen een reactie. 

  • BeterDichtbij is een initiatief van alle ziekenhuizen gezamenlijk in Nederland. De vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) zijn de belangrijkste deelnemers achter het BeterDichtbij platform. 

Afspraakgegevens in MijnFranciscus

In MijnFranciscus vindt u de gegevens over uw afspraak. Naast de datum en de tijd, leest u ook of er een informatiefolder of vragenlijst voor u klaar staat. Lees de informatie goed door. 

Log in op MijnFranciscus

Download BeterDichtbij

Op verschillende poliklinieken van ons ziekenhuis kunt u als patiënt gebruik maken van de BeterDichtbij app. Met deze app kunt u makkelijk en veilig berichten sturen en beeldbellen met uw arts of zorgverlener. U wordt via de e-mail uitgenodigd om BeterDichtbij te gebruiken. Als u bent uitgenodigd, kunt u de BeterDichtbij app gratis downloaden.

App store button BeterDichtbij / Beter dichtbij
Play store button BeterDichtbij / Beter dichtbij
External video URL

Meer uitleg over BeterDichtbij

Op de website van BeterDichtbij leest u nog meer praktische informatie over hoe beeldbellen werkt. BeterDichtbij geeft op de website antwoord op veelgestelde vragen. Staat uw vraag hier niet tussen? Stel uw vraag dan via een mail naar service@beterdichtbij.nl of bel naar 085- 273 53 98.

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij het installeren van de BeterDichtbij app of het aanmaken van een account? Wilt u meer uitleg over hoe u een videogesprek met voeren? Stel uw vraag gerust bij het Digipunt van ons ziekenhuis.

Heeft u een wijziging? 

Wilt u niet (meer) uitgenodigd worden voor BeterDichtbij? Wilt u uw profiel wissen?  Gebruik dan dit formulier om het aan te vragen.

Digipunt

Wilt u hulp bij digitale zorg? Dan bent u welkom bij ons Digipunt voor het volgende:

  • Uitleg over hoe MijnFranciscus werkt. Van inloggen tot waar u bepaalde informatie kunt vinden.
  • Leren hoe u met BeterDichtbij kunt beeldbellen of berichten kunt sturen.
  • Hoe u de Thuismeet-app kunt installeren en gebruiken.
  • Hoe u een digitale vragenlijst in kunt vullen.
  • Hoe u vanuit een digitale afspraakbevestiging in MijnFranciscus komt.
  • Wat een Persoonlijke Gezondheidsomgeving is en wat u ermee kunt.

U kunt op verschillende manieren hulp krijgen: 

  • Via de telefoon een vraag stellen, bel hiervoor naar 010 – 893 0000 (tijdens kantooruren). Let op: dit telefoonnummer is alleen bedoeld voor vragen over digitale zorg.
  • Uw vraag mailen naar digipunt@franciscus.nl.
  • Wilt u liever hulp van een medewerker in het ziekenhuis? Bel dan naar 010 – 893 0000 om een afspraak in te plannen op onze locatie in Rotterdam of Schiedam (tijdens kantooruren). 
  • Bent u in het ziekenhuis in Rotterdam of Schiedam, dan kunt u ook ter plekke hulp vragen bij het Inschrijfbureau op de begane grond.  

Openingstijden

Het Digipunt is geopend van maandag t/m vrijdag van 10.00 – 15.00 uur.

Digipunt Franciscus